X
تبلیغات
رایتل
چهارشنبه 26 آبان 1395

الگوریتم جدید گوگل چه تاثیری بر سایت شما دارد ؟

 از دو سال انتظار، الگوریتم پنگوئن گوگل بالاخره به روز رسانی شد و سئو کاران بسیاری به این موضوع واکنش نشان دادند. این چهارمین بروزرسانی بزرگی است که گوگل بر روی الگوریتم پنگوئن خود اعمال می کند. گوگل می گوید که الگوریتم پنگوئن نسخه ۴ به صورت لحظه ای (Real Time) سیگنال های مرتبط با رتبه بندی را پردازش می کند. همچنین گفته می شود که این آپدیت، آخرین به روز رسانی است که الگوریتم پنگوئن دریافت می کند چرا که از این پس الگوریتم پنگوئن به عنوان بخشی از هسته مرکزی الگوریتم جستجوی گوگل فعالیت می کند. هرچند این موضوع به این معنی نیست که الگوریتم پنگوئن دیگر بروزرسانی نمی شود، بلکه به این معناست که بروزرسانی های ان به صورت عمومی اعلام نمی شوند.

الگوریتم پنگوئن گوگل به صورت لحظه ای (Real-Time) کار می کند

الگوریتم پنگوئن، در واقع فیلتری است که برای مقابله با سایت هایی که قصد دارند از طریق اسپم و سایر روش های غیر قانونی در نتایج جستجوی گوگل تغییر ایجاد کنند، طراحی شده است. این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد و از آن پس در دوره های مشخصی فعالیت می کرد.

به عبارت دیگر، الگوریتم پنگوئن تلاش می کند سایت هایی که اسپم گونه به نظر می رسند را شناسایی و جریمه کند. سایت های جریمه شده حتی اگر موارد موجود در گوگل پنالتی خود را اصلاح می کردند نیز تغییری در وضعیت شان ایجاد نمی شد زیرا سایت های جریمه شده باید منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئن می ماندند و این کار نیز ممکن بود ماها به طول بیانجامد.

آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن، یعنی پنگوئن نسخه ۳٫۰، در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۴ انجام شد. بنابراین هر سایتی که توسط این الگوریتم جریمه شده بود، نزدیک به دو سال است که منتظر فعالیت دوباره الگوریتم پنگوئن می باشد تا بتواند از شر جریمه های گوگل رها شود!

به گفته گوگل این تاخیرات به خاطرات سپرده خواهند شد. با آخرین بروزرسانی هایی که در این الگوریتم انجام شده است، اکنون پنگوئن به صورت Real-Time فعالیت می کند. همانطور که الگوریتم جستجوی گوگل دائماً در حال Crawl و Index وب سایت ها است، الگوریتم پنگوئن نیز در همان لحظه، فاکتورهای موجود در وب سایت ها را بررسی می کند. طی این فرآیند منظم، سایت ها ممکن است جریمه شوند یا از جریمه رهایی پیدا کنند. بهتر است بگوئیم، در اینجا خبر بد و خبر خوب یکی هستند!

همانطور که گوگل در وبلاگ خود بیان کرد:

با این تغییرات، داده های موجود در الگوریتم پنگوئن در لحظه تحلیل و به روز می شود. بنابراین تغییراتی که اعمال می گردد بسیار سریع تر از گذشته مشهود خواهد بود زیرا پس از خزش و ایندکس صفحات اعمال می شود.

الگوریتم پنگوئن جدید بیشتر بر روی صفحه تمرکز دارد، نه کل وب سایت!

گوگل همچنین بیان کرده است که الگوریتم جدید پنگوئن بسیار جزئی تر و دقیق تر عمل کند. اینکه الگوریتم پنگوئن گوگل بیش از پیش دقیق تر (Granular) شده است بدین معناست که تک تک صفحات موجود در سایت را بررسی می کند و به جای تاثیر بر روی رنک کلی سایت، صفحه حاوی اسپم را شناسایی می کند.

در گذشته، جریمه های الگوریتم پنگوئن بر روی کل سایت اعمال می شد. خب، آیا دقیق تر شدن الگوریتم پتگوئن گوگل به این معنی است که این الگوریتم صفحه محور شده است؟ به نظر می رسد پاسخ هم آری است هم خیر! در این شرایط حتی اگر کل سایت عملکرد خوبی داشته باشد اما یکی از صفحات به صورت اسپم شناسایی شود باز هم بر روی رتبه بندی سایت تاثیر خواهد داشت. با این حال به این معنی نیست که تمام وب سایت شما جریمه می شود.

همچنین، گوگل بیان کرده است که دیگر بروزرسانی های الگوریتم پنگوئن را اعلام نمی کند. از آنجایی که الگوریتم پنگوئن نسخه ۴٫۰ به صورت لحظه ای کار می کند و دائماً در حال فعالیت است، دیگر نیازی به تایید به روزرسانی ها وجود ندارد.

آیا الگوریتم پنگوئن گوگل نسخه ۴٫۰ واقعاً یک الگوریتم زنده است؟

به روزرسانی لحظه ای الگوریتم پنگوئن به این معنی نیست که این الگوریتم کاملاً زنده و نتایج آن عینی است. گوگل هنوز هم در مورد اینکه تاثیرات این الگوریتم بعد از چه مدت اعمال می شود چیزی نگفته است. اما باید گفت که مدت زمان اعمال این تغییرات چندان طولانی نیست و ممکن است در عرض چند هفته خود را نشان دهد. بهتر است بگوئیم اگر گوگل به صورت منظم از سایت شما بازدید کند، پس ممکن است تغییرات اعمال شده را سریع تر مشاهده کنید. اگر گوگل مکرراً از سایت شما بازدید نکند، پس این تغییرات زمان بیشتری نیاز خواهد داشت تا کاملاً اعمال گردند.

برخی ها معتقدند که تغییرات حاصل از به روز رسانی الگوریتم پنگوئن گوگل را مشاهده کرده اند، اما گوگل هنوز چیزی را تایید نکرده است.

تاریخچه بروزرسانی های الگوریتم پنگوئن گوگل

بروزرسانی الگوریتم پنگوئن در طول سال های گذشته به شرح زیر بوده است:

  • پنگوئن ۱٫۰ در ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۰ معرفی شد (بر روی ۳٫۱% از کوئری ها تاثیر گذاشت).
  • پنگوئن ۱٫۱ در ۲۶ می سال ۲۰۱۲ معرفی شد (بر روی کمتر از ۰٫۱% از کوئری ها تاثیر گذاشت).
  • پنگوئن ۱٫۲ در ۵ اکتبر سال ۲۰۱۲ معرفی شد (حدود ۰٫۳% از کوئری ها را تحت تاثیر خود قرار داد).
  • پنگوئن ۲٫۰ در ۲۲ می سال ۲۰۱۳ معرفی شد (بر روی ۲٫۳% از کوئری ها تاثیر گذاشت).
  • پنگوئن ۲٫۱ در ۴ اکتبر سال ۲۰۱۳ معرفی شد (حدود ۱% از کوئری ها را تحت تاثیر خود قرار داد).
  • پنگوئن ۳٫۰ در ۱۷ اکتبر سال ۲۰۱۴ معرفی شد (کمتر از ۱ % از کوئری ها را تحت تاثیر قرار داد).
  • پنگوئن ۴٫۰ نیز که به صورت لحظه ای کار می کند به تازگی در ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ معرفی شده است.

در مورد الگوریتم پنگوئن ۴٫۰، ممکن است گوگل درصدی برای کوئری های تحت تاثیر قرار گرفته منتشر نکند زیرا این الگوریتم به صورت لحظه ای کار می کنند و ممکن است درصد ها به طور مداوم تغییر کند.

جمع بندی

به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد تغییر رتبه بسیاری از سایت ها در نتایج جستجوی گوگل باشیم. نظر شما درباره الگوریتم جدید پنگوئن چیست؟ آیا فکر می کنید گوگل روش مناسبی را برای مقابله با اسپمینگ به کار گرفته است؟

خوشحال می شویم نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان بگذارید. همچنین، کارشناسان نوینآماده پاسخگوئی به سوالات شما در زمینه آموزش سئو هستند.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.