X
تبلیغات
رایتل
چهارشنبه 19 آبان 1395

آموزش سئو و قیف بازاریابی

اگر هنوز نمی دانید قیف بازاریابی چیست و در مورد آن هیچ اطلاعی ندارید، امروز فرصت مناسبی است که اطلاعات خود را دربارۀ آن بالا ببرید. در این مقاله به شما خواهم گفت که قیف بازاریابی چیست، چگونه کار می کند و چگونه می توان با تولید محتوا میزان بازدهی آن را افزایش داد.

قیف بازاریابی، در واقع مفهومی است که نشان می دهد کاربران پس از آشنایی با یک برند تا خرید محصول از آن برند چه مراحلی را طی می کنند. هرچه مشتریان احتمالی به سمت مرحله خرید نزدیک تر می شوند، از تعدادشان نیز به مراتب کاسته می شود.

اگرچه در یک جهان ایده آل، به جای قیف، از یک استوانه استفاده می شود (به این معنی که هر فردی که از محصولات و خدمات شرکت شما آگاه می شود، به سمت شما می آید و محصولاتتان را خریداری می کند)، اما متاسفانه در دنیای واقعی چنین اتفاقی نمی افتاد.

همانطور که اشاره کردیم، قیف بازاریابی نشان می دهد که مشتریان احتمالی شما، هرچه به فرآیندِ خریدِ محصول نزدیک تر می شوند، از تعدادشان کاسته می شود. در قسمت بالای قیف بازاریابی، افراد زیادی از وجود برند شما و محصولاتتان آگاه می شوند (که بعضاً این قسمت به عنوان اولین مرحله فرآیند تبدیل کاربر به مشتری شناخته می شود).

در اواسط قیف، تعداد این افراد کمتر می شود و تنها افرادی باقی می مانند که درباره محصولات شما کنکاوند یا هنوز تصمیم به خرید نگرفتند. در انتهای قیف، این شرایط جدی تر می شود و تنها افرادی به سمت شما می آیند که قصد خرید محصولات یا خدمات را دارند (زیرا تعداد زیادی از افرادی که در اواسط قیف بازاریابی شما وجود داشتند، تصمیم می گیرند که محصولاتتان را خریداری نکنند).

خب، حالا ماموریت شما به عنوان یک بازاریاب این است که قیف بازاریابی را مستحکم تر و پایدارتر کنید و تا جای ممکن این قیف را به یک استوانه تبدیل کنید. تبدیل شدن قیف به استوانه به این معنی است که تعداد بیشتری از مشتریان احتمالی به انتهای قیف هدایت می شوند و در نتیجه نرخ تبدیل شما افزایش می یابد.

نکتۀ جالبی که در مورد بازاریابی محتوا وجود دارد این است که بیشتر افراد باور دارند که بازاریابی محتوا تاکتیکی مرتبط با مراحل ابتدایی قیف است، اما در حقیقت چنین نیست. بازاریابی محتوا به شرکت ها کمک می کند کاربران خود را در هر مرحله ای از قیف به دست آورند و آنها را به سمت انتهای قیف بازاریابی هدایت کنند.

در واقع، بازاریابی محتوا کمک می کند که گلوگاهِ این قیف تا انتهای آن پهن تر شود تا کاربر، راحت تر به مشتری تبدیل شود. از آنجایی که محتوا، در برگیرنده متن و تصاویری است که در سایت شما قرار دارد، فرصت های بسیار زیادی برای تحویل پیام شرکت خود به مخاطبان در این قیف دارید.

چهار مرحله اصلی در بازاریابی محتوا وجود دارد که شباهت بسیاری به فرآیند دم کردن قهوه است. در ادامه با این مراحل آشنا می شویم:

قیف بازاریابی - چگونه می توانیم از طریق بازاریابی محتوا فروش خود را بیشتر کنیم؟

کشف: بالاترین نقطه قیف بازاریابی

اهداف: به دست آوردن غیر مستقیم مشتریان، آگاهی از برند

تاکتیک ها: محتوای آموزشی، محتوای ویروسی

در اولین مرحله از بازاریابی محتوا، باید سعی کنید مشتریان احتمالی تان (یا حتی کل بازار!) را از برند خود آگاه کنید. در برخی موارد که کاربرد محصولاتتان برای افراد روشن و واضح نیست، باید تلاش کنید در ابتدا بازار را آموزش دهید و به آنها بفهمانید که محصولتان چه مشکلی را رفع می کند.

حتما بخوانید:  چگونه یک وبلاگ نویس حرفه ای بشوم؟

همچنین، در این مرحله سعی کنید با استفاده از بازاریابی محتوا مشتریان را به محصولات خود علاقمند کنید. باید به دنبال این باشید که کنجکاوی افراد را نه تنها نسبت به محصولات، بلکه نسبت به برند خود بیشتر کنید. باید کاری کنید که مخاطبان، نام برند شما را همیشه به خاطر داشته باشند و از آن به عنوان یک برند قابل اعتماد یاد کنند.

بالای قیف بازاریابی، دقیقاً همان جایی است که بازاریابی رُبایشی یا جاذبه ای (Inbound Marketing) به بهترین شکل انجام می شود. ممکن است در این مسیر، هدفِ ما تنها تلنگر زدن به تعدادی مشتری بالقوه باشد، اما برای این کار نباید تنها از برند خودمان صحبت کنیم. در عوض به جای آنکه از خودمان بگوییم، باید نیازها و خواسته های مشتریان را به درستی درک کنیم و برای رفعشان، مشتریان را آموزش دهیم.

اگر بتوانید به خوبی مشتریان خود را آموزش داده و نیازهایشان را برطرف کنید نه تنها برندتان معتبر می شود، بلکه مشتریان نیز از شما قدردانی خواهند کرد. مهم ترین وظیفه شما در این مرحله این است که به مخاطبان تان ثابت کنید محصولات و خدمات تان مفید و کاربردی هستند.

انواع محتوایی که در مرحله کشف استفاده می شوند، موارد زیر هستند:

  • پُست وبلاگ
  • وبینارها
  • محتواهای بزرگ (همچون بازی ها، ابزارها، محتوای طولانی)
  • راهنمای جامع
  • فایل های ویدئویی
  • خبرنامه ایمیلی

نمونه واقعی: شکلات Theo

نمونه بسیار جالبی از این نوع محتوا در کارخانه شکلات سازی Theo (که در سیاتل آمریکا قرار داد) وجود دارد. این کارخانه، شکلات های متنوعی می فروشد، اما بیشتر به خاطر برگزاری تورهای تفریحی در کارخانه خود شناخته شده است. طیاین تور، مسئولان کارخانه به بازدیدکنندگان توضیح می دهند که این شکلات ها از کجا به دست می آیند، چگونه دانه های شکلات پرورش داده می شوند و این دانه های شکلات چگونه به شکلی که ما در فروشگاه ها می بینیم، در می آیند.

پس از برگزاری تور، بازدیدکنندگان احساس می کنند متخصص شکلات سازی هستند. بازدیدکنندگان از آن روز به بعد، نه تنها تصور می کنند از زیر و بم کارخانه Theo مطلع هستند، بلکه آن را به عنوان برندی می شناسند که در ارائه اطلاعات سخاوتمند است. چنین فعالیت هایی مشتریان را نسبت به یک برند وفادار می کند.

برای اینکه از این مفهوم در کسب و کار خود بهره ببریم، ما نیز از این نوع بازاریابی محتوا، در سایت نوین استفاده می کنیم. پست های وبلاگ نوین برای مجبور کردن مشتری به خرید خدمات و محصولات ما منتشر نمی شوند. ما این پست ها را منتشر می کنیم زیرا افراد دوست دارند مهارت های بازاریابی و سئو خود را بهبود ببخشند.

ما امیدواریم که با خواندن پست های وبلاگ نوین و مشارکت در بحث ها، بتوانید سطح دانش خود را ارتقا دهید و اگر روزی به ابزارهایی برای توسعه کسب و کار خود نیازمند بودید، این نام تجاری نوین باشد که به ذهن شما خطور می کند. همان گونه که برای بسیاری از مردم ساکن سیاتل (و همچنین شما) نام Theo همتراز با شکلات است.

می خواهید برای وبسایت خودتون درآمد ایجاد کنید؟

راه حل شما سئو کردن وبسایت برای بهترین کلمات است، کلماتی که ماهیانه تعداد جستجوی خوبی داشته باشن!

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید

جلب توجه مخاطب: میانه قیف بازاریابی

اهداف: دسترسی مستقیم به مشتریان

تاکتیک: راهکارهایی برای چالش های موردی

در مرحله جلبِ توجهِ مخاطبان، مشتریان شما را با راهکارهایی که ارائه می کنید، می شناسند. اینجا دقیقاً همان زمانی است که با تولید محتوا می توانید به مشتریان خود امکان دهید تا برندتان را ارزیابی کنند.

در این مرحله، ما به طور مستقیم با افرادی در ارتباطیم که کسب و کارمان به ایشان کمک می کند. بنابراین باید مطمئن شویم که آنها نیز از این موضوع مطلع هستند و در مورد شرکت ما اطلاعات کافی دارند.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.