X
تبلیغات
رایتل
چهارشنبه 19 آبان 1395

آموزش سئو و رابط کاربری

نتیجه دو عبارت UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود هنوز هم معنای این دو عبارت اختصاری برای بسیاری به درستی جا نیافتاده است و در نتیجه بسیار پیش می‌آید که با بی‌دقتی و در جای نادرست استفاده شوند. این شد که تصمیم گرفتیم به بررسی معنای دقیق هر یک از این عبارت بپردازیم و ارتباط‌ و تفاوت‌های میان آنها را مشخص کنیم تا استفاده هر یک برای خوانندگان نوین روشن‌تر شود. پس از شما دعوت می‌کنیم تا با ما همراه باشید.

تجربه کاربری با رابط کاربری متفاوت است (UI != UX)

بله، نیازی به گفتن این موضوع نبود. اما تفاوت این دو دقیقاً در چیست؟ بگذارید اول یک توضیح ساده و سریع بدهیم مخصوص کسانی که حوصلۀ کمتری دارند:

تعریف UI و UX

رابط کاربری یا واسط کاربری به مجموعه صفحات، تصاویر و المان‌های بصری – مثل دکمه‌ها و آیکون‌ها – گفته می‌شود که کاربر برای تعامل با یک دستگاه یا برنامه از آنها استفاده می‌کند.

منظور از تجربه کاربری هم آن تجربه و حسی است که کاربر در هنگام تعامل با بخش‌های مختلف از محصولات و سرویس‌های یک شرکت دارد که شامل نحوه تعامل او با رابط شماست.

به تصویر زیر دقت کنید:

content-ux-ui

محتوا دلیلی است که کاربر به وب‌سایت یا برنامۀ شما سر می‌زند و با آن تعامل برقرار می‌کند. رابط کاربری مجموعه ابزارهای تعاملی است که کاربر برای تعامل با این محتوا از آنها استفاده می‌کند. تجربه کاربری هم به مصرف این محتوا کار دارد. اینکه مصرف آن تا حد ممکن برای کاربر ساده باشد و او با حس خوبی شما را ترک گوید.

اینفوگرافیک: تفاوت میان UI و UX

فکر می‌کنم با نگاه کردن به بشقاب غذای زیر بتوانید بهتر متوجه تفاوت‌های طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری بشوید:

حتما بخوانید:  14 راهکار برای بهبود فرآیند عضویت

تفاوت میان UX و UI

همانطور که می‌بینید، برای شروع ما تنها مواد اولیه داریم که همان محتوا است. حال باید این محتوا را به نحوی در اختیار کاربر خود بگذاریم. اینجاست که طراح تجربه کاربری وارد معادله می‌شود. او درباره مشتریان تحقیق خواهد کرد تا نیازهای آنها را بشناسد. سپس مشخص خواهد کرد که معماری صفحات، نقشه سایت و المان‌های مختلف به چه شکلی خواهند آمد. بعد کار طراح رابط کاربری شروع خواهد شد. او این طرح اولیه را برخواهد داشت و آن را با واقعیّت یکی می‌کند. که یعنی تمام مسئولیت‌های طراحی، انتخاب رنگ و … به عهده او خواهد بود.

مسئولیت‌های طراحان UX و UI

خب همانطور که متوجه شدید، هر یک از طراحان UX و UI مسئولیت‌های مشخصی را در یک تیم طراحی به عهده دارند. اما شاید همچنان برایتان مبهم باشد که نقش هر یک از طراحان UX و UI  در هنگام طراحی سایت یا یک برنامۀ گوشی دقیقاً چیست. پس بد نیست که کمی بیشتر وارد جزئیات بشویم و مسئولیت‌های هر یک را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:

ui-ux-designer-responsibilities

طراحی تجربه کاربری

وظیفۀ یک طراح تجربه کاربری این است که آنالیز و منطق را به فرآیند طراحی بیفزاید. سیستم‌ها، ساختارها و مسیرهایی که کاربر استفاده می‌کند توسط او طراحی می‌شود. برای اینکه طراحی بر حسب نیاز کاربر شکل گیرد، طراح تجربه کاربری باید به این نگاه کند که او به دنبال چیست و بهترین راه پاسخ گفتن به این نیاز او چیست. مسیرهای یک سایت – اینکه کاربر چگونه یک مطلب را می‌خواند، لینک‌ها و دکمه‌ها در کدام قسمت‌ها قرار دارند و کاربر چگونه می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خود را می‌یابند – همه بخشی از طراحی تجربه کاربری هستند.

حتما بخوانید:  اینفوگرافیک: نکات مهم سئو داخلی سایت

در فضای اینترنت، طراحی تجربه کاربری علاوه بر موارد بالا، شامل بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO)، در نظر گرفتن محدودیت‌های مرورگرها و دیگر ویژگی‌های منحصر به وب نیز می‌شود.

آنچه طراح تجربه کاربری ارائه می‌دهدنقشه سایت، وایرفریم‌ها (طرحی از چیدمان صفحه) و نمونه‌های اولیه

آن ابزاری که در طراحی تجربه کاربری استفاده می‌شودتحقیق، ابزارهای تحلیل‌گر و نمودارها (دیاگرام)

تجربه کاربری در عملدر انتهای این مطلب، شما می‌توانید چندین مسیر مختلف را طی کنید: یک مطلب مرتبط را بخوانید، به سراغ مطالب برگزیدۀ وبلاگ ما بروید یا آنکه در مورد کار ما بیشتر بدانید. این تجربه کاربری است که مسیرهای مذکور را برای شما مشخص کرده است.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.