X
تبلیغات
رایتل
دوشنبه 29 شهریور 1395

نکات مهم در طراحی سایت

هنگام انجام جستجو در هر کدام از موتورهای جستجوی اصلی، نتایج جستجو با مرتبط ترین وبسایت ها ارائه می گردد که به صورت نزولی نمایش داده می شوند (به این معنا که مرتبط ترین سایت، ابتدای صفحه نمایش داده می شود). در سایت گوگل، محتوای هر صفحه با یک عنوان دارای فونت بزرگ آبی رنگ و نیز یک توصیف دارای فونت کوچک تر و مشکی رنگ ارائه می شود. در اصطلاحات تخصصی طراحی وبسایت، متن آبی تگ عنوان و متن مشکی تگ متای توصیف می باشد که هر دو تگ را می توان در کد html سایت نیز یافت نمود. در نگاه اول به نظر می رسد که هم سایت یاهو و هم سایت بینگ نتایج جستجو را همانند سایت گوگل، با همان نامگذاری فونت آبی – مشکی به نمایش می گذارند. اما ممکن است ظاهر موضوع فریبنده باشد؛ اگر چه امکان دارد هر سه سایت مشابه هم به نظر آیند، اما سه تفاوت نا محسوس وجود دارد که باید درباره آنها آگاهی لازم را داشت.
اولین تفاوت عمده، طول خط نوشته است. طول خط نوشته طبق شرایط و قوانین سایت های جستجو تغییر می یابد، اکنون گوگل 70 حرف برای تگ عنوان و 150 حرف برای تگ متای توصیف به نمایش می گذارد. یاهو و بینگ به ترتیب 72 و 65 حرف برای تگ عنوان و 161 و 150 حرف برای تگ متای توصیف نمایش می دهند. این مسائل موضوعات مهمی هستند که باید بدانیم، زیرا عدم رعایت محدودیت ها منجر به این می شود که موتورهای جستجو بخشی از متن نمایشی را حذف می کنند که در این صورت قطعا آن متن به لحاظ جذب بازدید کننده بیهوده خواهد بود.
دومین تفاوت قابل توجه به این موضوع اشاره دارد که کدام واژگان در تگ عنوان صفحه پررنگ می شوند. تمام موتورهای جستجو کلمات کلیدی عبارت مورد جستجو را به صورت پررنگ نمایش می دهند. برای مثال، جستجو درباره "طراحی وبسایت" منتج به پررنگ شدن این پرسش مورد جستجو، هم در تگ عنوان و هم در تگ متای توصیف می گردد. گوگل فقط به همین شیوه کار بسنده می کند. اما یاهو افزون بر پررنگ کردن کلید واژه های واقعی، از یک الگوریتم مختصات جغرافیایی نیز استفاده می کند تا شهری که عمل جستجو در آن انجام شده را هم به صورت پررنگ نشان دهد. در نتیجه، برای مثال، با جستجوی عبارت "طراحی وبسایت" که در سیاتل، واشنگتن انجام می شود، شهر "سیاتل" در هر قسمتی از تگ عنوان و متای توصیف که وجود داشته باشد، پررنگ می گردد. سایت بینگ کلید واژه ها را از طریق مختصات جغرافیایی پررنگ نمی کند، اما تمام مواردی که کلمات جستجو را شامل می شوند، حتی اگر کلمات با یکدیگر نباشند، پررنگ می نماید. به عنوان مثال، نتیجه جستجوی عبارت "طراحی وبسایت" اینگونه خواهد بود که واژگان "وبسایت" و "طراحی"، حتی اگر کنار یکدیگر واقع نشده باشند، پررنگ می شوند. درک و فهم این تفاوت های نامحسوس برای طراحی وبسایت حائز اهمیت است، چرا که جمله بندی و یا تگ های طولانی می تواند به طور چشمگیری بر ظاهر متن و همچنین بر میزانی از متن که برای شخص جستجوگر در اینترنت قابل دیدن است اثر گذار باشد. به خاطر بسپارید که گوگل 4/64% از سهم بازار تمامی جستجوها را در اختیار دارد (یاهو 7/17% و بینگ 8/11%)، در نتیجه بهتر است که شرایط و مقررات این موتور جستجو را، پیش از دیگر موتورهای جستجو رعایت نمایید.
یکی از روش های مفید، بررسی دقیق تگ های رقابت کننده ی کلید واژه ای خاص می باشد. چه چیزهایی در تگ ها قرار می گیرد؟ چه چیزهایی حذف می شود؟ آیا تگ ها آنچه که بازدید کننده در سایتی می یابد را به طور واضح بیان می کنند؟ سایت شما چگونه می تواند این کار را موثرتر انجام دهد؟ هنگامی که این موضوع کاملا مورد درک و فهم قرار گرفت، امکان دارد ایده هایی به ذهن طراح و صاحب سایت خطور کند که موجب جلب توجه و جذب بیشترین کلیک گردد.
نکته خاصی که باید در نظر داشت وجود و یا عدم وجود URL وبسایت در تگ می باشد. به طور کلی، قانونی که باید آن را رعایت نمود این است که یک برند هر چه بیشتر معروف باشد، نیازی کمتری به وجود URL در تگ دارد. برای مثال، هر شخصی تویوتا موتور را می شناسد، اما تاکنون چند شخص در مورد تاتا موتور شنیده اند؟

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.